Guy-Vincent Jourdan, conférencier dans le cadre du Colloque du CRDM sur la cybersécurité

Le Centre de recherche en données massives (CRDM) de l’Université Laval lance la première édition de son Colloque sur la cybersécurité qui aura lieu le 16 septembre 2024 à l’Université Laval (lien d’inscription).

Plus de dix conférencier.ère.s et panélistes issus des grandes universités canadiennes seront sur place dont Guy-Vincent Jourdan, professeur d’informatique à la Faculté d’ingénierie de l’Université d’Ottawa et codirecteur de uOttawa-IBM Cyber Range. Guy-Vincent possède plus de 20 ans d’expérience dans la direction de recherche et de collaborations avec le milieu industriel. Il est co-auteur de plus d’une centaine de publications scientifiques et de 18 brevets. Au cours de la dernière décennie, ses recherches ont porté sur la détection et la prévention de la cybercriminalité.

Titre de la conférence: The fragile security of deep learning models
Résumé:  In the past couple of years, we have seen an explosion of the use of “artificial intelligence”, and in particular of deep learning model and of generative AI. ChatGPT and similar technologies have taken the world by storm, showing an astonishing ability to create text, images and even videos that are barely distinguishable from human produced content. Many businesses have jumped in the bandwagon and countless companies are integrating these models into their product lines as fast as they possibly can.
They certainly do produce excellent results in many situations and save time and money. But how secure are they really?
In this talk, we will discuss two examples of models that are heavily adopted and, while very effective, are also easily compromised, and are much more insecure than previously understood: a face recognition system, and a diffusion model. With no fix on the horizon, blind adoption of these models is shown to be problematic.